Turf i Gävle

Alla inlägg under augusti 2011

Av Nattkryp - 31 augusti 2011 23:30

Uj, lång dag idag. Var ute en timme direkt efter jobbet och plockade lite zoner som jag hade hoppats på skulle bli tagna de kommande timmarna av Foggel. I väntan på Foggel (eller någon annan för den delen) så tog jag mig till bion och såg den sista Harry Potter filmen. Den var väl helt okej, jag är inget fan så, men har man sett de övriga på bio lär man se den sista också. Samtidigt laddade jag batteriet till telefonen på kontoret.


Runt klockan 20:30 gav jag mig ut igen på en runda för att plocka resterande delar av staden, Bomhus - långa sträckor mellan zonerna, men det finns bra vägar (70km/h) med bred väggren, så det går hyffsat smärtfritt att trampa sig fram i ~30km/h. Jag passade på att testa spela in lite "in-turf" klipp under kvällen som jag satte ihop. 


Jag kallar klippet "The hunt for Foggel" :). Ber om ursäkt för att rösten är svår att höra emellanåt samt att det kan vara en aning mörkt... och mina återkommande snörvlingar - kyligt ute och lite småförkyld. 



 



Kvällen slutade med att jag lämnade både sätra och norra centrum då jag läst fel i busstidtabellen och att jag började få hyffsat ont i ryggen.

Av Nattkryp - 31 augusti 2011 13:19

Tänkte dela med mig lite av de intryck jag fått från att turfa i städerna Norrköping, Västerås och hemorten Gävle.


Norrköping

Norrköping är en fin stad med fina cykelbanor runt om stadskärnan som tillåter snabba förflyttningar mellan större områden och grupper av zoner. Stadskärnan däremot är belamrad med kullerstenar och spårvagnsspår, vilket verkligen sätter käppar i hjulen för den som har en sportcykel utan dämpare. Av egen erfarenhet så är breda tjocka däck att föredra.


Det som också utmärker Norrköping, jämfört Gävle då, är att det är en hel del upp- och nedförsåkande. Sällan som det är helt plant någon längre sträcka. Detta är så klart lika gott som det är ont. Här ser vi en turfsträcka som innehåller större delarna av norrköpings zoner. Den sydöstra delen som inte är med i rutten är nog så backig, om inte mer.


Klicka gärna på bilderna, så blir det större samt går att bläddra igenom alla bilder.

 


Västerås

Västerås, staden där jag är uppväxt och har många nostalgiska platser. Oerhört trevlig stad att trampa runt i med välplanerade cykelbanor, viadukter och broar. Innerstaden ligger intill småbåtshamnen och är hyffsat platt även om den generella lutningen är ner mot vattnet. Backarna i innerstaden är relativt milda. Värre blir det då man beger sig ut från stadskärnan. Ganska snart kommer man i många fall till en backe av det brantare slaget. Däremot så är de relativt korta och intensiva och efterföljs av längre fina cykelbanor i, inte lika mycket motlut.

 


Gävle


Sist och minst, iallafall när det gäller zon-antal är Gävle, orten där jag för stunden härskar. Rent geografiskt så är det en kuststad, och i det här fallet skiljer det sig lite från tidigare städer. Gävle må ligga vid kusten, men har ingen lättillgänglig hamn eller vattenområde som t.ex Västerås har. Däremot finns en fin park längs med Gävleån som är riktigt trevlig att turfa runt i. Annars är intrycket att staden är flack, även om det i norr finns Sätra som ligger på en höjd och Andersberg i syd som är en skidbacke. Givetvis blir det lite klättring här. Gävles bane är dock trafiken och den dåliga kvaliteten på cykelbanorna. De centrala delarna är ett kaos av bussar, cyklar och bilar som slåss om samma ytrymme. Visst, det finns långa cykel-alléer längs med huvudgatorna, men, du har rödljus var 50:e meter, så du kan lika gärna ta dig fram på gatorna. Cykelbanorna utanför staden är desto bättre och är en njutning att trampa fram på i högre hastigheter.


 

Av Nattkryp - 30 augusti 2011 10:36


Dags för det första inlägget här. Jag registrerade bloggen för ungefär två veckor sedan, nyligen hemkommen från semester i Europa. Det blev bland annat en visit i London på ett par dagar efter upploppshelgen. Det var dock lugnt inne i centrala London, men för säkerhets skull tog jag ett mer centralt vandrarhem. Nu, efter två veckor med turf, önskar jag att det funnits zoner i London med tanke på allt promenerande som blev. Det hade varit perfekt.


Jag kom hem i mitten av en runda, hade sett hur en släkting, Riceri, spammat sönder (nja inte riktigt) sin fb-feed med Turf-inlägg och på planet hem från Stansted visste jag att nu vankas Turf, trots att jag inte ens tagit min första zon.


Starten må ha varit blygsam, ett par få tagningar kring Västerås tågstation och en runt hörnet hos föräldrarna. När jag kom till Gävle blev det en 3km-runda i de centrala delarna med ca 15kg packning på ryggen. Med flashbacks från det militära och en känsla av att vara delaktig i något större än den vanliga världen hade jag nu inlett min turfkarriär på riktigt.

Den efterföljande veckan, måndag till måndag, hade jag lagt närmare 200km bakom mig efter att ha cykelturfat i Gävle, Norrköping och Västerås. Det är inte helt tokigt, ändå. Jag tror att de inbitna Gävleturfarna onewheel och apan inte riktid förstod vad som hände när jag kom in och knep förstaplatsen lagomt mot slutet av omgången. Men, det var nära - cirka 3000 poängs marginal till tvåan, chrille80, som även han gjorde ett ruskigt bra jobb.

Tack för matchen Gävle.


Fortsättningsvis hoppas jag kunna uppdatera med allt som rör min turfning t.ex bilder på zoner och intressanta möten med fienden.


En första smak av en av Gävles höga turfpunkter, Satrazone, denna underbara dimmiga morgon. En runda som tog mig upp på den globala topp-tio! 


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards